Walking futbol to piłka nożna, ale chodzona. Dyscyplina ta została wymyślona kilkanaście lat temu w Wielkiej Brytanii. Jest propozycją dla osób nieco starszych. W kategorii kobiecej od 40, a w męskiej od 50 lat.
Podstawowa zasada to zakaz biegania oraz brak kontaktu. Zakaz ten sprawia, że jest to sport bezpieczny i wyjątkowy, bo drużynowy. Jest to doskonała forma rekreacji zwłaszcza, gdy ma się już więcej lat, trochę mniejsze możliwości ruchowe, a serce jest nadal pełne zapału do gry.
Międzynarodowa Federacja Walking Futbolu (IWFF) powstała dopiero dwa lata temu. W Polsce promocja rozpoczęła się w marcu 2019 roku, gdy z inicjatywy Jarosława Paradowskiego utworzono Walking Futbol Polska w Łodzi. Ich doświadczenia sprawiają, że chcemy zacząć grać w piłkę chodzoną również w Gdańsku.
Przepisy gry
PUNKT 1 – POLE GRY, BOISKO, BRAMKI
Pole gry musi być prostokątne
W przypadku gry 5 na 5 lub 6 na 6 zalecane są następujące wymiary
- Długość boiska: minimum 30 m, maksymalnie 50 m
- Szerokość boiska: minimum 16 m, maksymalnie 30 m
Dla gry 7 na 7 zalecane są następujące wymiary:
- Długość boiska: minimum 40 m, maksymalnie 60 m
- Szerokość; minimum 25 m, maksymalnie 40 m
Pole gry jest oznaczone liniami.
- Dwie dłuższe linie graniczne nazywane są liniami bocznymi.
- Dwie krótsze linie nazywane są liniami końcowymi (bramkowymi).
- Pole gry jest podzielone linią środkową na dwie równe połowy
- Wszystkie linie muszą mieć tę samą szerokość, ale nie większą niż 12 cm.
- Znacznik środka boiska znajduje się w środku linii środkowej.
- Wokół niego zaznaczony jest okrąg o promieniu 3m.
Pole karne
- Pole karne jest definiowane na każdym końcu pola gry
- Pole karne to półkole o promieniu 5-6 m od linii bramkowej. Końce tych półkoli powinny sięgać do linii bramkowej.
- Przecięcie linii końcowej przez linie pola karnego powinno mieć miejsce 3-5 m od każdego słupka
- W obrębie każdego pola karnego wyznaczony jest punkt karny – 7 m od linii końcowej, w punkcie środkowym między słupkami bramki.
- Linia wyznaczająca pole karne jest częścią należącą do pola karnego. Gdy piłka jest w grze, w polu karnym może przebywać jedynie bramkarz. Wszelkie zagrania piłki zawodników w polu karnym i bramkarza poza polem karnym są zabronione.
Łuk narożny Wewnątrz pola gry, w każdym z jego rogów narysowany jest okrąg o promieniu 25 cm, służący do zaznaczenia miejsca wykonywania rzutu rożnegoBramka musi być umieszczona na środku każdej linii bramkowej.
Bramka
- Bramka składa się z dwóch pionowych słupków w równej odległości od każdego narożnika i połączonych u góry poziomą poprzeczką.
- Odległość między słupkami wynosi 5 m (maksimum) – 3 m (minimum);
- Wysokość wynosi 2m (maksymalnie) – 1,20 m (minimum).
- Słupki bramki i poprzeczki mają tę samą szerokość i głębokość jak linie.
- Siatki przymocowane są do bramki tak, aby nie przeszkadzać bramkarzowi.
Bezpieczeństwo
- Bramki mogą być przenośne ale muszą stać stabilnie
- Bramki powinny spełniać wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.
PUNKT 2 – PIŁKA
Piłka jest: • kulista • wykonana ze skóry lub innego odpowiedniego materiału • ma odpowiedni rozmiar do grupy grającej (4, 5, 6) Wymiana uszkodzonej piłki Jeśli piłka ulegnie uszkodzeniu: • gra jest zatrzymana i wznowiona przez upuszczenie piłki zastępczej w miejscu, gdzie oryginalna piłka uległa uszkodzeniu. Jeżeli piłka ulegnie uszkodzeniu podczas ponownego startu, procedura jest powtarzana aż do skutku. Piłka nie może być zmieniana w trakcie meczu bez zgody sędziego
PUNKT 3 – LICZBA ZAWODNIKÓW, ZMIANY
Mecz rozgrywany jest przez dwie drużyny
- 5 zawodników na drużynę i 3-5 zmienników (łącznie 8-10 graczy)
- 6 graczy na drużynę i 3-5 rezerwowych (łącznie 9-11 graczy)
- 7 graczy na drużynę i 3-5 rezerwowych (łącznie 10-12 graczy)
Mecz powinien być przerwany i zakończony walkowerem, jeśli w drużynie jest mniej niż:
- trzech graczy przy rozgrywce 5×5
- czterech graczy przy rozgrywce 6×6
- pięciu graczy przy rozgrywce 7×7.
Powinno to mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy gracze są trwale niezdolni do gry (kontuzja, choroba, itp)
Liczba zmian podczas meczu – bez limitu.
Zawodnik, który został zmieniony, może w każdej chwili powrócić na plac gry zastępując innego gracza
Procedura zmiany zawodnika
Zmiana powinna nastąpić po zatrzymaniu gry lub podczas gry, jeśli w sędziowaniu zaangażowany jest dodatkowy sędzia
- gracz wchodzący na pole gry nie może tego zrobić dopóki gracz opuszczający pole gry całkowicie nie przekroczy linii bocznej
- Wszyscy zawodnicy i zmiennicy podlegają przepisom
Procedura zmiany bramkarza
Każdy z zawodników lub zmienników może zamienić się miejscami z bramkarzem, jeżeli:
- sędzia jest o tym informowany przed dokonaniem zmiany
- zmiana jest dokonywana podczas przerwy w grze
Przewinienia i sankcje
Jeśli w trakcie dokonywania zmiany zmiennik wchodzi na boisko zbyt wcześnie
- gra jest zatrzymana
- gracz wchodzący otrzymuje polecenie opuszczenia obszar gry
- zawodnik wchodzący zostaje ukarany ostrzeżeniem, żółtą lub niebieską kartką (kara czasowa)
- gra zostaje wznowiona rzutem wolnym pośrednim przez drużynę przeciwną z miejsca, w którym piłka znajdowała się w momencie przerwania meczu.
Jeśli piłka znajdowała się w polu karnym grę wznawiamy rzutem wolnym pośrednim wykonywanym 3 m od linii pola karnego, z miejsce najbliżej pozycji piłki, kiedy gra została zatrzymana.
PUNKT 4 – WYPOSAŻENIE GRACZY
Bezpieczeństwo
- Zawodnikowi nie wolno nosić niczego, co jest niebezpieczne.
- Wszystkie elementy biżuterii (naszyjniki, pierścionki, bransoletki, kolczyki, skórzane paski, gumki itp.) są zabronione i muszą zostać usunięte. Używanie taśmy do przykrycia biżuterii jest niedozwolone.
Obowiązkowe wyposażenie zawodnika to:
- koszulka z rękawami
- szorty lub spodnie dresowe
- skarpety
- nagolenniki (jeśli są ujęte w regulaminie zawodów) – muszą być wykonane z odpowiedniego materiału zapewniają rozsądną ochronę
- obuwie – odpowiednie do warunków oraz typu powierzchni
Kolory strojów
- Obie drużyny muszą być ubrane w stroje w kolorach, które odróżniają się od siebie nawzajem i od sędziego
- Każdy bramkarz ma na sobie kolory, które są odróżnialny od innych graczy i arbitra Inne wyposażenie
Bezpieczny sprzęt ochronny, np. nakrycia głowy, maski na twarz oraz ochraniacze kolan i ramion wykonane z miękkiego tworzywa są dozwolone.
Przewinienia i sankcje
Za wszelkie wykroczenia dotyczące nieprzestrzegania prawidłowego wyposażenia:
- zawodnik, który popełnił błąd, zostaje poinstruowany przez sędziego, aby opuścić obszar gry i poprawić swój sprzęt lub w celu uzyskania brakującego elementu wyposażenia.
- Gdy mecz sędziuje jeden sędzia, gracz nie może wrócić do obszaru gry bez zgłoszenia się do tego sędziego, który ponownie sprawdza czy sprzęt gracza jest poprawny. Gracz może ponownie wejść na pole gry, gdy piłka jest poza grą. Zawodnik może powrócić do gry, gdy piłka jest w grze jeżeli mecz sędziuje kilku sędziów i jego wyposażenie sprawdził drugi lub trzeci sędzia.
PUNKT 5 – SĘDZIOWIE, SĘDZIA GŁÓWNY
- Sędziowie meczowi muszą być zawsze szanowani.
- Decyzje sędziów są podejmowane zgodnie z przepisami i „duchem gry”.
- Decyzje sędziów dotyczące gry są ostateczne.
- Sędziowie maja prawo do nietykalności i każde jej naruszenie może skutkować przerwaniem meczu i wyciągnięciem konsekwencji wobec winnych
- Każdy mecz jest kontrolowany przez jednego (głównego), dwóch lub trzech sędziów, którzy mają pełne uprawnienia w celu egzekwowania Przepisów Gry.
- O liczbie sędziów podczas meczu decyduje organizator meczu.
- Podczas oficjalnych meczów inni sędziowie (poza sędzią głównym)
- pełnią rolę drugiego sędziego, pełnią funkcję chronometrażysty (sędzia czasowy), prowadzą raport meczowy, który zawiera informacje o jakimkolwiek postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko graczom i/lub osobom funkcyjnym zespołu i wszelkie inne incydenty, które mają miejsce przed, w trakcie lub po meczu, nadzorują i/lub sygnalizują wznowienie gry
Prawo korzyści
- sędzia pozwala na kontynuowanie gry, gdy drużyna przeciwko której zostało popełnione przekroczenie przepisów, odniesie korzyść z takiej przewagi i karze wcześniejsze wykroczenie jeżeli, nie nastąpi oczekiwana korzyść w tym czasie.
Przewinienia i sankcje
- za grę niezgodną z przepisami sędziowie karzą zawodników ostrzeżeniem lub pokazaniem żółtej, niebieskiej, czerwonej kartki
- sędziowie podejmują działania przeciwko działaczom zespołu, którzy nie zachowują się w sposób odpowiedzialny i mogą, według własnego uznania, wykluczyć ich z gry, obszaru boiska i jego bezpośredniego otoczenia
- Sędziowie informują wykluczonych graczy (kara czasowa) o zakończeniu okres kary
Kontuzje
- sędzia pozwala na kontynuowanie gry do czasu jej zatrzymania, jeśli zawodnik jest, jego zdaniem, tylko lekko kontuzjowany
- sędzia bezwzględnie przerywa mecz jeśli nie jest w stanie stwierdzić czy zawodnik jest lekko czy ciężko kontuzjowany
- sędzia bezwzględnie przerywa mecz, jeśli zawodnik jest ciężko kontuzjowany
- każdy gracz, który krwawi, musi opuścić obszar gry
PUNKT 6 – SĘDZIOWIE, DRUGI SĘDZIA, TRZECI SĘDZIA
Obowiązki drugiego sędziego meczowego polegają na asystowaniu sędziemu w kontrolowaniu meczu zgodnie z Przepisami Gry w następujących obszarach:
- pomóc sędziemu w identyfikacji przewinień, także tych, które mają miejsce poza grą
- kontrola procedury zmiany zawodników, zapewniająca, że zawodnik, który ma zostać zastąpiony, opuścił pole gry, zanim zmiennik zostanie dopuszczony do gry
- kontrola wyposażenia wszystkich graczy rezerwowych
- prowadzenie pełnego zapisu szczegółów meczu
- działanie jako mierzącego czas dla każdego gracza, który był na czasowym wykluczeniu z gry
- kontrola niewłaściwych zachowań któregokolwiek z zawodników lub osób na ławce
- inne obowiązki wymagane przez sędziego
PUNKT 7 – CZAS TRWANIA MECZU
- Najczęściej czas trwania meczu to 2×20 minut, 2×15 minut, 4×10 minut
- W każdej połowie (kwarcie) należy uwzględnić utracony czas przez dłuższe przestoje.
- Sędzia decyduje o przedłużeniu czasu gry o dowolną liczbę minut i wraz zakończeniem regulaminowego czasu informuje graczy o swojej decyzji.
- Czas trwania każdej połowy (kwarty) zostanie przedłużony aby umożliwić wykonanie rzutu wolnego lub rzutu karnego
- Przerwa między połowami (kwartami) nie powinna przekraczać pięciu minut, chyba że za zgodą sędziego
PUNKT 8 – ROZPOCZĘCIE MECZU I WZNOWIENIE GRY
Wznowienie gry następuje
- Początek każdej połowie
- Po strzeleniu gola
- Rzuty wolne, rzuty karne, rzuty rożne, rzuty z autu
- Rzut sędziowski
Procedura rozpoczęcia meczu
- drużyna, która wygra rzut monetą, decyduje, którą bramkę, zaatakuje w pierwszej połowie
- ich przeciwnicy rozpoczynają mecz
- drużyna, która wygra losowanie, rozpoczyna drugą połowę
- przed rozpoczęciem drugiej połowy drużyny zmieniają strony i atakują przeciwne
Przy każdym rozpoczęciu meczu:
- wszyscy zawodnicy, z wyjątkiem zawodnika rozpoczynającego mecz, muszą być na własnej połowie
- przeciwnicy drużyny rozpoczynającej mecz muszą znajdować się w odległości co najmniej 3 m od piłki, dopóki nie znajdzie się ona w grze
- piłka musi być nieruchoma na znaczniku środkowym
- sędzia daje sygnał gwizdkiem
- piłka jest wprowadzona do gry, gdy została kopnięta i wyraźnie się poruszyła
- bramka nie może być zdobyta bezpośrednio z wznowienia gry
- Jeśli piłka wpadnie bezpośrednio do bramki przeciwników przyznawany jest rzut od bramki przeciwnika
- Jeśli po wznowieniu gry piłka wpadnie bezpośrednio do bramki drużyny wznawiającej grę, przyznany jest rzut rożny dla przeciwnika
Przewinienia i sankcje
Jeżeli zawodnik rozpoczynający grę dotknie piłki zanim dotknęła ona innego zawodnika, wykonuje się rzut wolny pośredni dla przeciwnika z miejsc przewinienia.
Rzut sędziowski
Sędzia upuszcza piłkę w miejscu, w którym była, gdy gra została zatrzymana (chyba że było to pole bramkowe bramkarza). Jeśli tak się stanie, grę wznawiamy 3 metry od pola karnego w miejscu najbliższym zatrzymania gry
- Gra zostaje wznowiona, gdy piłka dotknie ziemi.
Rzut sędziowski zostaje powtórzony i piłka zostanie upuszczona ponownie, jeśli:
- dotyka ona zawodnika zanim dotknie ziemi
- opuszcza pole gry po dotknięciu ziemi, bez dotykania gracza
PUNKT 9 – PIŁKA W GRZE i POZA GRĄ
Piłka jest w grze gdy znajduje się w obrębie boiska i nie jest przerwana gwizdkiem arbitra
Piłka jest poza grą, gdy:
- całkowicie przekroczy linię bramkową lub linię boczną na ziemi lub w powietrzu
- gra została zatrzymana przez sędziego
- podczas gry w hali, gdy piłka uderza w sufit
Przewinienia i sankcje
- Kiedy mecz jest rozgrywany w hali i piłka uderza w sufit, rzut wolny pośredni przyznawany jest drużynie przeciwnej do tej, której zawodnik ostatni dotknął piłki.
- Rzut wolny pośredni należy wykonać z punktu w którym piłka uderzyła w sufit.
Ograniczenia wysokości piłki
- Piłka nie może być zagrana na wysokość większą niż 6 stóp (około 180cm). W przypadku gry z bramkami o wysokości 200cm dopuszcza się grę do tej samej wysokości
- Jeżeli przewinienie wysokości ma miejsce w polu karnym i jest popełnione przez bramkarza, przyznany zostaje rzut wolny pośredni z odległości 3 metry od linii pola karnego, najbliżej miejsca gdzie przewinienie miało miejsce.
- Wyjątkiem od tej zasady jest, gdy piłka uniesie się powyżej wyznaczonego ograniczenia wysokości na skutek obrony strzału na bramkę, wykonanego przez bramkarza.
- W tym przypadku bramkarz wchodzi w posiadanie piłki i wznawia grę z wybiciem bramki.
PUNKT 10 – OKREŚLANIE WYNIKU MECZU
Strzelony gol
- Bramka zostaje zdobyta, gdy cała piłka przejdzie za linię bramkową, między słupkami bramkowymi a pod poprzeczką, pod warunkiem, że chwilę wcześniej żaden zespół nie popełnił wykroczenia uniemożliwiającego uznanie bramki.
- Bramkarz strony atakującej nie może bezpośrednim strzałem zdobyć gola.
- Jeśli tak się stanie, grę wznawia drugi bramkarz zgodnie z zasadami gry
Zwycięska drużyna
Drużyna, która zdobyła większą liczbę goli podczas a mecz jest zwycięzcą. Organizator turnieju/meczu podejmuje odrębne decyzje dotyczące wyłonienia zwycięzcy meczu w przypadku remisu
Rzuty karne po meczu
Sędzia wybiera bramkę na która będą wykonywane rzuty karne
- sędzia rzuca monetą. Drużyna, która wygrywa rzut decyduje, czy wykonać pierwszy, czy drugi rzut.
- sędzia prowadzi rejestr wykonanych rzutów
- regulamin zawodów określi liczbę serii rzutów karnych
- rzuty karne wykonywane są naprzemiennie
- rzuty karne wykonują tylko zawodnicy będący w grze w chwili zakończenia meczu
- jeżeli przed lub w trakcie rzutów z punktu karnego, jedna drużyna ma większą liczbę graczy niż jej przeciwników, musi zmniejszyć się do tej samej liczby, o czym (należy poinformować przeciwników i sędziego o numerze gracza wykluczonego ze strzelania rzutów karnych).
- rzuty karne wygrywa ta drużyna, która w decydującej serii strzeli wiece goli niż przeciwnik
- podczas strzelania karnych na polu gry pozostają tylko uprawnieni gracze i sędziowie
- w momencie wykonywania rzutu karnego wszyscy zawodnicy, z wyjątkiem zawodnika wykonującego rzut i dwóch bramkarzy, muszą pozostać na drugiej połowie boiska gdy wszyscy gracze wykonają rzut karny, a wynik jest nierozstrzygnięty, należy wykonywać rzuty karne aż do skutku, zachowując taka samą kolejność graczy
PUNKT 11 – SPALONY
W walking futbolu nie ma spalonych
PUNKT 12 – FAULE I NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIE
Etos Walking Futbolu zaleca unikanie umyślnego kontaktu pomiędzy zawodnikami i dopuszcza jedynie kontakt minimalny, nieumyślny.
Wszyscy uczestnicy gry w walking futbol rozumieją ducha meczu i powinni zachowywać się zgodnie z duchem fair play.
- Faule i niewłaściwe zachowanie są karane zawsze pośrednim rzutem wolnym
Rzut wolny pośredni przyznaje się drużynie przeciwnej, jeżeli gracz w sposób nieostrożny, lekkomyślny lub z użyciem nadmiernej siły, popełnia którekolwiek z poniższych wykroczeń przeciwko przeciwnikowi
- kopie lub usiłuje kopnąć przeciwnika
- gra wślizgiem lub daleko wystawioną nogą (grę należy przerwać i zarządzić rzut wolny
- nawet w przypadku braku kontaktu z przeciwnikiem)
- w jakikolwiek sposób próbuje odebrać piłkę będąc z tyłu (za przeciwnikiem)
- popycha lub usiłuje popchnąć przeciwnika
- atakuje przeciwnika ciałem (blokuje szeroko rozstawionymi rękami dostęp do piłki, odpycha ręką, próbuje gry bark w bark)
- uderza przeciwnika lub próbuje uderzenia (w tym uderzenie głową)
- skacze na przeciwnika
- obraża przeciwnika słownie
- podstawia lub próbuje podstawić nogę
Rzut wolny pośredni przyznawany jest również drużynie przeciwnej, jeśli gracz popełnia którekolwiek z następujących przewinień:
- biega
- trzyma przeciwnika (trzymanie za koszulkę)
- ślizga się (tzw. szuranie)
- celowo zagrywa piłkę głową
- zagrywa piłkę będącą w polu karnym (własnym lub przeciwnika) – decydująca jest pozycja piłki, która nie może być w polu karnym (piłka będąca na linii jest już w polu karnym). Gdy zawodnik jedną nogą stoi za polem karnym, a drugą zagrywa piłkę będącą w polu karnym dopuszcza się przewinienia
Rzut wolny pośredni jest przyznawany, jeśli bramkarz popełni następujące wykroczenia:
- pozwala zatrzymać się piłce w nieruchomej pozycji w polu karnym przez więcej niż sześć sekund
- będąc w polu karym kontroluje piłkę rękami lub stopami przez ponad sześć sekund
- po raz drugi otrzymuje piłkę z powrotem od kolegi z drużyny do którego podał piłkę wcześniej ( w tej samej akcji, bez kontaktu przeciwnika z piłką)
- na polu karnym ma miejsce wykroczenie wysokości (180cm) nie wynikające z obrony strzału przeciwnika.
- nieumyślnie opuści pole karne
Rzut wolny pośredni za wyżej wymienione wykroczenia bramkarza, powinien być przyznany 3 m od pola karnego w linii najbliższej od miejsca popełnienia wykroczenia. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, gdy piłka podnosi się powyżej wyznaczonego ograniczenia wysokości wynikającego z obrony strzału lub bloku wykonanego przez bramkarza. W tym przypadku bramkarz wchodzi w posiadanie piłki i wznawia grę wybiciem od bramki.
PUNKT 13 – KARTKI
Postępowanie dyscyplinarne
Sędzia może użyć żółtej kartki, będącej ostrzeżeniem dla zawodnika za następujące wykroczenia
- nieumyślny faul, będący niebezpieczny dla zdrowia przeciwnika
- każdy umyślny faul (tzw. faul taktyczny) mogący wpłynąć na przebieg gry
- umyślne opóźnianie gry
- wejście na pole gry bez zgody sędziego, lub przekroczenie strefy zmian przez któregoś zawodnika (wchodzący lub schodzący)
Sędzia może użyć niebieskiej kartki i wykluczyć gracza na okres 2-3 minut za następujące wykroczenia
- trzecie kolejne przerwanie gry w trakcie meczu spowodowane bieganiem gracza
- nierozważny, niebezpieczny faul mogący spowodować kontuzję przeciwnika
- niesportowe zachowanie (dyskusje z sędzią, używanie słów uważanych za obraźliwe w stosunku do innych graczy, do kibiców lub do sędziów)
Sędzia może użyć czerwonej kartki i na stale wykluczyć gracza z gry za następujące wykroczenia:
- powtórne przewinienie, za jakie graczowi wydano wcześniej niebieską kartę i zawieszono go w grze
- zachowanie wybitnie niesportowe (plucie, gryzienie, pokazywanie znaków uznawanych za obraźliwe)
- bardzo niebezpieczny faul niezgodny z etosem gry w walking futbol
- niesportowe zachowanie ( szczególne obrażanie sędziego lub innego gracza, podważanie decyzji sędziego po wcześniejszym napomnieniu)
Gracz, który został wykluczony na stale, musi opuścić plac gry i nie może siedzieć na ławce rezerwowych
Zawieszenia czasowe – Procedury
W zależności od regulaminu zawodów, gracz ukarany niebieską kartką może być ukarany karą czasową 2-3 minuty. Gracz ukarany niebieską kartką jest zobowiązany do opuszczenia pola gry i pozostania w wyznaczonym obszarze do końca wymaganego czasu zawieszenia.
W ciągu ostatnich 30 sekund zawieszenia, gracz odbywający karę powinien ustawić się w polu widocznym dla sędziego, który słownie lub ruchem ręki pozwala mu na ponowne wejście na boisko
Gracz, który zostanie poinformowany o zakończeniu okresu zawieszenia przez sędziego, może wejść na boisko. Bez sygnału sędziego wejście na boisko jest zabronione i może skutkować
- przerwaniem gry przez sędziego
- przyznaniem przeciwnikowi rzutu wolnego
Jeśli dana osoba otrzyma drugą żółtą kartkę – graczowi zostanie pokazana czerwona kartka i zostaje wykluczona z gry.
Jeśli dana osoba otrzyma drugą niebieską kartkę – graczowi zostanie pokazana czerwona kartka i zostaje wykluczona z gry.
Jeśli dana osoba otrzyma jedną żółtą i jedną niebieską kartkę (kolejność dowolna) – graczowi zostanie pokazana czerwona kartka i zostaje wykluczone z gry.
Po otrzymaniu przez gracza czerwonej kartki drużyna gra w osłabieniu do końca meczu
Jeśli jakiekolwiek wykroczenie zostaje popełnione w polu karnym lub na linii pola karnego, rzut wolny pośredni zostaje wykonany z miejsca oddalonego 3m od linii pola karnego w najbliższym miejscu od wykroczenia.
PUNKT 14 – RZUTY WOLNE POŚREDNIE
Sędzia wskazuje rzut wolny pośredni, najpierw wskazując kierunek rzutu wolnego, a potem podnosząc rękę nad głową. Sędzia utrzymują ramię w tej pozycji aż do wykonania rzutu i dotknięcia piłki przez gracza egzekwującego rzut wolny.
- Rzut wolny pośredni musi zostać powtórzony, jeśli sędzia nie wykona sygnalizacji, że kopnięcie jest pośrednie, lub nie poinformuje o tym graczy, a piłka zostanie kopnięta bezpośrednio do bramki.
- Jeśli piłka wpadnie bezpośrednio do bramki przeciwnika po wznowieniu gry rzutem wolnym pośrednim, gol nie jest uznany i bramkarz wznawia grę rzutem od bramki.
- Jeśli piłka wpadnie bezpośrednio do bramki drużyny egzekwującej rzut wolny pośredni, gol nie jest uznany i drużyna przeciwnika wznawia grę rzutem rożnym
Procedura rzutu wolnego
Wszystkie rzuty wolne są wykonywane z miejsca popełnienia wykroczenia z wyjątkiem:
- gdy miejsce przekroczenia przepisów nastąpiło w polu karnym lub na linii, lub tuz za linią pola karnego
- Po wykonaniu rzutu wolnego piłka musi ewidentnie się poruszyć (nie jest dozwolone jedynie dotknięcie jej z góry lub z boku)
- Dopóki piłka nie jest w grze, wszyscy przeciwnicy muszą pozostać co najmniej 3 m od piłki
Przewinienia i sankcje
- Jeżeli w momencie wykonania rzutu wolnego przeciwnik jest bliżej piłki niż wymagana odległość, rzut jest powtarzany, chyba że można zastosować przywilej korzyści.
- Jeśli wykonawca rzutu wolnego ponownie dotknie piłki, zanim dotknęła ona innego zawodnika, wykonuje się rzut wolny pośredni w druga stronę.
PUNKT 15 – RZUT KARNY
Rzut karny przyznawany jest za następujące przewinienia:
- broniący się gracz celowo wkracza na swoje pole karne
- bramkarz celowo opuszcza własne pole karne
Bramka może zostać zdobyta bezpośrednio z rzutu karnego.
Dozwolony jest dodatkowy czas na wykonanie rzutu karnego, jeśli sędzia zdecydował o jego wykonaniu tuż przed zakończeniem regulaminowego czasu gry
Procedura rzutu karnego
- Piłka musi być nieruchoma w miejscu wykonania rzutu karnego (7m od bramki)
- Zawodnik wykonujący rzut karny musi być wskazany sędziemu i bramkarzowi drużyny przeciwnej.
- Bramkarz broniący musi pozostać na linii bramkowej, twarzą do wykonującego rzut karny, między słupkami bramki, dopóki piłka nie zostanie dotknięta przez egzekutora
Zawodnicy inni, niż wykonujący rzut karny, muszą być:
- co najmniej 3 m od piłki, za piłką lub z boku punktu karnego
- poza polem karnym
Zawodnik wykonujący rzut karny:
- musi kopnąć piłkę do przodu
- nie może ponownie zagrywać piłki, dopóki nie dotknie jej inny gracz
- może zrobić maksymalnie jeden krok przed wykonaniem rzutu karnego
- Piłka jest w grze, gdy jest kopnięta i wyraźnie się poruszyła
Przewinienia i sankcje
Jeśli zawodnik drużyny broniącej popełnia przewinienie podczas egzekwowania rzutu karnego:
- rzut powtarza się, jeśli bramka nie została zdobyta
- rzut nie jest powtarzany w przypadku zdobycia bramki
Jeśli kolega z drużyny zawodnika wykonującego rzut popełnia przewinienie:
- rzut powtarza się, jeśli padnie gol
- rzut nie jest powtarzany, jeśli bramka nie została zdobyta
PUNKT 16 – METODY WZNOWIENIA GRY
- Gdy piłka opuści plac gry (przekroczy linię boczną lub końcową), gra może być wznowiona ręką lub nogą
- Podczas wznawiania gry ręką, piłkę należy przekazać do drugiego gracza tylko po ziemi (jak kulę do kręgli). Jeśli któryś z graczy wznowi grę inaczej, sędzia przerywa grę i nakazuje wznowienie gry drużynie przeciwnej.
- Gdy piłka przekroczy linię boczną, grę wznawia dowolny gracz z pola.
- Gdy piłka przekroczy linię końcową, grę wznawia bramkarz.
- Bramka nie może być zdobyta bezpośrednio ze wznowienia gry zza linii bocznej lub końcowej.
Rozpoczęcie jest przyznawane:
- gdy cała piłka przechodzi przez linię boczną, na ziemi lub w powietrzu albo uderza w sufit (przy grze w hali)
- w miejscu, w którym piłka przekroczyła linię boczną
- przeciwnikom gracza, który jako ostatni dotknął piłki
Pozycja piłki i zawodników
- przed wznowieniem gry z autu nogą piłka musi być położona nieruchomo na linii bocznej lub za linią boczną
- przed wznowieniem gry z autu ręką (kula do kręgli) gracz wznawiający musi znajdować się za linią boczną
- Zawodnicy drużyny broniącej muszą znajdować się co najmniej 3 metry od miejsca, w którym następuje wznowienie gry
Procedura wznowienia gry
- zawodnik wprowadzający piłkę nie może zagrać piłki ponownie, aż nie dotknie ona innego gracza
Przewinienia i sankcje
Rzut z autu zostaje powtórzony przez zawodnika drużyny przeciwnej, jeżeli:
- rzut z autu jest wykonany nieprawidłowo (piłka zagrana z boiska, piłka nie jest nieruchoma)
- rzut z autu był wykonany z pozycji innej niż miejsce, w którym piłka przeszła przez linię boczną
Rzut wolny pośredni jest przyznawany drużynie przeciwnej, jeśli zawodnik wykonujący rzut z autu ponownie zagrywa piłkę, zanim ta dotknął jej inny gracz
PUNKT 17 – RZUT ROŻNY
- Rzut rożny to metoda wznowienia gry.
- Rzut rożny przyznaje się, gdy cała piłka opuściła linie końcową boiska i jako ostatni dotknął jej zawodnik drużyny broniącej
- Można zdobyć bramkę strzałem bezpośrednio z rzutu rożnego, ale tylko przeciwko drużynie przeciwnej.
Procedura
- piłka jest umieszczana w najbliższym łuku narożnym
- przeciwnicy muszą pozostawać co najmniej 3m od piłki dopóki nie znajdzie się ona w grze
- piłka została kopnięta przez zawodnika drużyny atakującej
- piłka jest w grze, gdy została kopnięta lub dotknięta
- wykonawca nie może ponownie dotknąć piłki, dopóki ona nie dotknie innego gracza
Przewinienia i sankcje
Rzut wolny pośredni przyznaje się, jeśli zawodnik wykonujący rzut rożny ponownie dotknie piłki, zanim została zagrana dotknięta przez innego gracza.
PUNKT 18 – GRA Z BRAMKARZEM
- Pole karne jest obszarem pozostającym tylko i wyłącznie do dyspozycji bramkarza.
- Żaden inny gracz nie może celowo wejść na pole karne
- Bramkarz nie może opuszczać pola karnego. Jeśli to uczyni celowo (np. przeszkadzając przeciwnikowi w podaniu lub oddaniu strzału na bramkę), drużynie przeciwnej zostanie przyznany rzut karny. Jeśli bramkarz opuści pole karne nieświadomie, drużynie przeciwnej zostanie przyznany rzut w wolny z odległości 3 m od linii pola karnego.
- Bramkarz wznawia grę ręką (kula do kręgli) lub nogą.
- Bramkarz ma na wznowienie gry 6 sekund, od momentu gdy dostał się w posiadanie piłki.
- Jeśli bramkarz przekroczy ten czas, sędzia dyktuje rzut wolny dla drużyny przeciwnej z odległości 3 metrów na zewnątrz od linii pola karnego.
- Po podaniu piłki do swojego partnera, bramkarz może otrzymać od niego piłkę zwrotną tylko jeden raz i może ją ponownie wprowadzić do gry ręką (kula do kręgli) lub nogą.
- Przy kolejnym podaniu do swojego partnera, nie może on zagrać piłki do bramkarza, dopóki piłka nie opuści pola gry lub nie dotknie jej przeciwnik. Jeśli to uczyni i bramkarz ponownie dotknie piłkę, drużynie przeciwnej zostanie przyznany rzut wolny z odległości 3 m od linii pola karnego.
- Bramkarz nie może zdobyć gola bezpośrednio strzelając na bramkę przeciwnika
Piłka zostaje przyznana bramkarzowi gdy:
- cała piłka przekroczy linię końcową po strzale lub zagraniu przeciwnika
- piłka wpadnie do bramki po źle wykonanym rzucie z autu, rzucie wolnym (bezpośrednio)
- zawodnik drużyny przeciwnej wchodzi na pole karne przeciwnika
Jeśli podczas interwencji po strzale przeciwnika, bramkarz wybije piłkę na aut lub na rzut rożny lub ponownie na boisko, a po jego wybiciu piłka nie przekroczy limitu wysokości, gra jest kontynuowana zgodnie z zasadami.
Jeśli podczas interwencji po strzale przeciwnika, bramkarz wybije piłkę na aut lub na rzut rożny lub ponownie na boisko, a po jego wybiciu piłka przekroczy limit wysokości, sędzia przerywa grę gwizdkiem, i piłka wraca do bramkarza, który wznawia grę zgodnie z zasadami
PUNKT 19 – CHODZENIE
- Każdy z graczy będących na boisku, w każdym momencie gry musi mieć przynajmniej jedną stopę stykającą się z podłożem
- Podczas chodzenia przednia noga powinna być w miarę wyprostowana (nie zgięta w kolanie)
- Podczas chodzenia linia ramion powinna znajdować się w tej samej linii pionowej co linia bioder (bez wychylenia do przodu)
- Podczas chodzenia gracz powinien mieć ręce trzymane przy ciele, opuszczone wzdłuż ciała lub zgięte w łokciach
- Niedozwolone jest rozstawianie rąk zgiętych w łokciach, gra z szeroko rozstawionymi rękami i blokowanie przeciwnika przy pomocy rąk
- Niedozwolone jest poruszanie się po boisku na palcach, szuranie, ślizganie itp.
Przewinienia i sankcje
- Sędzia przyzna rzut wolny pośredni przeciwko jakiemukolwiek graczowi znajdującemu się na boisku, który nie chodzi, tylko biega.
- Zawodnik, który jest trzykrotnie ukarany za niewłaściwe chodzenie otrzymuje niebieską kartę i zostaje wykluczony z gry na okres 2-3 minut
- Po powrocie na boisko zawodnika ukaranego niebieską kartką za bieganie, podobne przewinienia liczą się od nowa
PUNKT 20 – ZMIENNE PRAWA CHODZONEJ PIŁKI NOŻNEJ
Przepisy mogą być modyfikowane w zależności od rodzaju zawodów.
Szczegółowe wytyczne określa organizator meczu lub turnieju
Dozwolone są następujące modyfikacje:
- Rozmiar obszaru gry
- Rozmiar, waga i materiał piłki
- Szerokość między słupkami bramki i wysokość poprzeczki
- Czas trwania okresów gry
- Liczba graczy podczas gry
- Liczba graczy rezerwowych
- Długość kary wykluczenia
- Liczba sędziów kontrolujących przebieg gry
- Proces decydowania o wyniku meczu, który kończy się remisem